سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در این روزها که هر بار از گوشه و کنار کشور، خبر آتش‌سوزی مدرسه‌ای یا تصادف سرویس مدارس شنیده می‌شود، بازگشایی یک روز تعطیل نیازمند فراهم کردن امکانات است؛ در غیر این صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب در روز بدون کیف و کتاب، ممکن است به حوادث جبران‌ناپذیری بینجامد.

 بحث تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به سال 89 باز می‌گردد و جلسات مکرری که برای تعطیلی پنج‌شنبه دبستان‌ها برگزار شد تا در نهایت مقرر شد که از 20 فروردین سال 90 طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در دبستان‌های داوطلب این طرح، اجرا شود.

در دستورالعملی که از سوی فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده بود، با اشاره به مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، آمده بود: «این مصوبه در زمان باقیمانده از سال تحصیلی جاری در مدارس «داوطلب» اجرا شود؛…؛در صورت تصویب اجرای این طرح (در مدت باقیمانده از سال تحصیلی جاری)، مراتب به صورت کتبی به اداره آموزش و پرورش مربوطه اعلام و از تاریخ 20 فروردین 90 نسبت به اجرای آن اقدام شود».

این طرح از مهر سال 90 در سراسر کشور اجرا شد و در آن سال، دبستان‌ها در روزهای پنج‌شنبه تعطیل شد که البته مورد استقبال تعداد زیادی از فرهنگیان مقطع ابتدایی نیز قرار گرفت؛ چرا که ساعات طولانی کار این معلمان  نسبت به معلمان سایر مقاطع بیشتر بود.

جزییات بیشتر در

ادامه مطلب...


ارسال در تاریخ دوشنبه 92/10/23 توسط محمدجوادبرزگری

مردی در جهنم بود که فرشته ای برای کمک به او آمد و گفت من تو را نجات می دهم برای اینکه تو روزی کاری نیک انجام داده ای فکر کن ببین آن را به خاطر می آوری یا نه؟ او فکر کرد و به یادش آمد که روزی در راهی که میرفت عنکبوتی را دیداما برای آنکه او را له نکند راهش را کج کردو از سمت دیگری عبور کرد. فرشته لبخند زد و بعد ناگهان تار عنکبوتی پایین آمد و فرشته گفت تار عنکبوت را بگیر و بالا بروتا به بهشت بروی.مرد تار عنکبوت را گرفت در همین هنگام جهنمیان دیگر هم که فرصتی برای نجات خود یافتند به سمت تار عنکبوت دست دراز کردند تا بالا بروند اما مرد دست آنها را پس زد تا مبادا تار عنکبوت پاره شود و خود بیفتد.که ناگهان تار عنکبوت پاره شد و مرد دوباره به سمت جهنم پَرت شد فرشته با ناراحتی گفت تو تنها راه نجاتی را که داشتی با فکر کردن به خود و فراموش کردن دیگران از دست دادی.دیگر راه نجاتی برای تو نیست و بعد فرشته ناپدید شد.




ارسال در تاریخ جمعه 92/10/20 توسط محمدجوادبرزگری

1908393_478.jpgوزیر آموزش و پرورش با رد شکایت در خصوص لغو مجوز دانشگاه فرهنگیان از سوی آموزش و پرورش که موجب ایجاد نگرانی در بین دانشجویان شده گفت: مشخص نیست برخی چنین خبرهایی را بر چه مبنایی منتشر می‌کنند.

 

علی اصغر فانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه استراتژیک برای وزارت آموزش و پرورش نه تنها منحل و رفع مجوز نمی‌شود بلکه با قدرت بیش از پیشی به کار خود ادامه می‌دهد.
وی با بیان اینکه این دانشگاه تنها مرجع جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش است ، افزود: هم اکنون در سراسر کشور قریب به 100 پردیس این دانشگاه مشغول فعالیت هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زمان صدور دفترچه آزمون این دانشگاه تاکید کرد: در دفترچه شماره 2 سازمان سنجش که در تیر ماه یا مرداد ماه منتشر می‌شود ظرفیت تمام پردیس‌های این دانشگاه را اعم از دخترانه و پسرانه برای شرکت داوطلبان در کنکور اعلام می‌کنیم.




ارسال در تاریخ پنج شنبه 92/10/19 توسط محمدجوادبرزگری

 

6658205-b.jpg

dec2e54e24059.jpg

%AF%D8%A7%D8%B16.jpg

gmrh69rmxtx.jpg




ارسال در تاریخ پنج شنبه 92/10/19 توسط محمدجوادبرزگری

آنهایی که رأی به حذف امور تربیتی دادند، اعتقاد داشتند بعد از گذشت ربع قرن از پیروزی انقلاب و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، دیگر دلیلی وجود ندارد که بین نیروهای آموزش و پرورش دو دستگی ایجاد کنیم و حفظ ارزش های انقلاب را مختص گروهی به نام تربیتی بدانیم. مخالفان هم تأکید دارند که حذف امورتربیتی به معنای سست کردن پایه های اسلام و انقلاب است. از دید این عده، مربیان تربیتی، حافظان ارزش های اسلامی در مدارس هستند و حذف آنها، باعث کمرنگ شدن این ارزش ها می شود. طبق معمول، چه از موافقان و چه از مخالفان، کمتر کسی به شنیدن تحلیل های دیگر علاقه نشان می دهند  . اگر حذف امور تربیتی توسط یک جناح سیاسی انجام گرفت، جناح سیاسی دیگر سعی دارد با احیای امور تربیتی، مقابله به مثل کند. در هر حال، طبق طرحی که در مجلس شورای اسلامی تهیه شده، به آموزش و پرورش فرصت داده شده است که ظرف مدت یک ماه، ضمن بررسی موضوع، زمینه های احیای امور تربیتی را فراهم آورد.
صاحب این قلم بارها به تحلیل مفاهیم «آموزش» و «پرورش» پرداخته است. در مقاله «آموزش وسیله پرورش است» هم که چندی پیش در همین صفحه چاپ شد، علاوه بر بحث نسبت پرورش با آموزش، به نوعی جایگاه امور تربیتی در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت. در مطلب حاضر، قصد داریم توجه کارشناسان و تصمیم گیرندگان را در موضوع امور تربیتی به سمتی منطقی و علمی سوق دهیم.  

/80855745-5009551.jpg  

ادامه مطلب...


ارسال در تاریخ دوشنبه 92/10/16 توسط محمدجوادبرزگری
شش نکته قابل تأمل درباره راه اندازی دوباره امور تربیتی
اهداف تربیتی از قبیل تعمیق باورها و رفتارهای دینی، رشد فضائل اخلاقی، تقویت مهارتهای زندگی، تقویت روحیه علاقه مندی به مشارکت در کارها و نیز تقویت روحیه علاقه مندی به جلوه های هستی، طبیعت و محیط زیست، تنها با خواندن چند کتاب و حفظ آن برای نمره گرفتن و موفقیت در امتحان، ممکن نیست و نمی توان انتظار داشت که این این گونه آموزش در باور و رفتار دانش آموزان تأثیر داشته است؛ بلکه تنها در آزمایشگاه ها و کارگاه های مخصوص به خود می توان امیدوار برای تحقق اهداف تربیتی شد. چنان که برای فهم و درک درست از آموخته های دروسی مانند فیزیک، شیمی، زیست، حرفه و فن و ... نیاز به آزمایشگاه و کارگاه است، مسائل مربوط به تربیت نیز کارگاه و آزمایشگاه خود را طلب می نماید.
دانش آموزان مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، داشتن روح همکاری و سازگاری را تنها در میدان عمل می توانند آموزش ببینند. رفتن به اردوهای هدفمند و شرکت در جلسات و تشکل های دانش آموزی از قبیل انجمن های علمی ادبی فرهنگی هنری ورزشی به آنها این امکان را می دهد تا در عمل چگونگی همکاری و مشارکت در میان دیگران را بیاموزد.
تشویق به انجام اعمال دینی و اعتقادی، بدون حضور در نمازخانه و مراسم مذهبی چگونه ممکن است؟ و نیز آیا می توان انتظار داشت دانش آموزان بدون داشتن کتابخانه مجهز و بدون شرکت در مسابقات علمی، فرهنگی، هنری به خلاقیت و پژوهش پرداخته و استعدادهای خود را شکوفا کنند؟
متولیان امر تعلیم و تربیت تنها با اعتقاد راسخ به این امور می توانند به اهداف تربیتی دست یابند و همچنین رسیدن به اهداف تربیتی در گرو انجام فعالیتهای پرورشی هدفمندی است که در آن انتظارات با امکانات آموزش و پرورش مطابق باشد. اگر مسئولیت انجام تمام فعالیتهای فوق برنامه و پرورشی بر عهده یک نفر قرار گیرد، عملاً به سمتی رفته ایم که سالیان سال است مربیان با آن دست به گریبان هستند و مورد انتقاد درست و غلط دیگران نیز قرار می گیرند. در حال حاضر ابزارهای لازم و مناسب برای فرهنگ سازی وجود ندارد و یا مشخص و معلوم نیست. ابزار و امکانات فعلی و ساختار تشکیلاتی کنونی ما را به منزل مقصود نمی رساند. همچنین برای حضور فعال و پررنگ مواردی مانند مشخص نمودن متولیان فعالیتهای پرورشی با توجه به گستردگی آن در مدارس و تعریف مشخص و کامل از امور تربیتی و فعالیتهای آن و نیز تعیین تعداد مربیان در مدارس با توجه به انتظارات ضروری به نظر می رسد و بدون در نظر گرفتن مواردی از این قبیل، شروع مجدد فعالیتهای معاونت پرورشی با چالش های جدی روبه رو خواهد شد.
برای رسیدن به اهداف تربیتی، تجارب سالیان گذشته آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی را چراغ راه آینده قرار داده و سعی کنیم با در نظر گرفتن موارد زیر، دچار معضلات و مشکلات نشویم:
اعتدال: افراط و تفریط دو واژه ای هستند که انسانها همیشه در گرداب آن افتاده و به گمراهی کشیده می شوند. در بسیاری از فعالیتهای پرورشی سابق این افراط و تفریط مشاهده می شد.
آموزش: بیش از اجرای هر برنامه ای در مدارس، ضروری است مربیان پرورشی و مجریان برنامه، آموزش لازم را دیده و توجیه کامل شده باشند. به طور مثال یکی از علل عدم موفقیت کلاس های پرورشی در دوره راهنمایی تحصیلی، عدم توجیه و آموزش ندیدن مربیان پرورشی بوده است، به طوری که مربیان تاکید داشتند که کلاس های پرورشی مانند سایر دروس تحصیلی، نمره مخصوص به خود داشته باشد، در صورتی که ماهیت کلاس پرورشی بر آن بود که دانش آموزان بدون هیچ گونه دغدغه ای برای نمره، در کلاس فعالانه شرکت کنند.کیفیت، نه کمیت: فعالیتهای پرورشی اگر به خوبی انجام نگیرد، فاجعه است، چرا که ضرر آن بیشتر از انجام ندادن آن است. در تربیت هدایت تک تک افراد مدنظر است و اگر مثلاً اجرای مسابقه ای به خاطر کمبود مکان یا نبود داور متخصص آن رشته و یا عوامل دیگری باعث گردد تا دانش آموزی به حق خود نرسد، نه تنها خلاقیت و استعداد او را از بین برده ایم، بلکه حس تنفر و ... را در او ایجاد می کنیم.
اختصاص بودجه: اگر اهداف تربیتی را باور داریم، می بایست پیش از انجام هر فعالیتی بودجه آن در نظر گرفته شود، بدون بودجه، فعالیت های پرورشی بی محتوا و کم رنگ خواهد شد.
جدی گرفتن طرح ها: یکی از طرح هایی که در آموزش و پرورش شهر تهران در سالهای گذشته مطرح گردیده، ولی نیمه تمام رها شده است، طرح کتابخانه کلاسی در مدارس ابتدایی است. این طرح اگر به خوبی اجرا گردد، مسلماً به یکی از اهداف آموزش و پرورش یعنی علاقه مند نمودن دانش آموزان به مطالعه کتاب دست خواهیم یافت. در صورت تحقق این طرح، هر دانش آموز حداقل 30 کتاب غیردرسی را در طی هر سال تحصیلی مطالعه می کند.
استفاده بهینه از امکانات مراکز فرهنگی و تربیتی (کانونها): کانونهای فرهنگی- تربیتی با داشتن امکانات بالفعل و بالقوه ای که در خود دارند، می توانند تجربیات جدیدی را در امر آموزش و تربیت ایجاد نمایند. در این کانونها، دانش آموزان فرصت می یابند تا با عملی ساختن تئوریها، فرضیه ها و یافته ها، میزان درک و فهم خود را افزایش دهند که هرگز در مدارس این امکان برای آنان فراهم نمی شود. در حال حاضر کانونهای کشوری با داشتن امکاناتی از قبیل سالنهای ورزشی، کتابخانه، مراکز سمعی و بصری و سیستم های رایانه و سالن های نمایش و نیز امکانات بالقوه ای جهت راه اندازی آزمایشگاه ها و کارگاه ها، از معدود مراکز یادگیری غیررسمی به شمار می روند که افراد علاقه مند و محدودی را آموزش می دهند. با جدی گرفتن تعامل میان مدارس و کانونها می توان از حداکثر امکانات آنها در امر آموزش و تربیت بهره برد.
محمد محمدی

منبع : روزنامه همشهری



ارسال در تاریخ جمعه 92/10/13 توسط محمدجوادبرزگری

خدای بزرگ در حدیث قدسی می فرماید :

ای فرزند آدم : ملائکه من شب و روز مواظب تو هستند ، آنچه را انجام می دهی و به زبان می آوری ، کم یا زیاد همه را می نویسند . آسمان بر آنچه از تو دیده شهادت می دهد ؛ و زمین برآنچه روی آن انجام داده ای گواهی می دهد. خورشید و ماه و ستارگان برآنچه می گویی و عمل می کنی شهادت خواهند داد . خود نیز بر قلب و بر اعمال مخفی تو آگاهم.

                                                                 پس از خودت غافل مباش!




ارسال در تاریخ جمعه 92/10/13 توسط محمدجوادبرزگری
   1   2      >

اسلایدر